De nieuwe EU promotiecampagne: ‘De mooiste boodschap is bio’

23-06-22 10:46

De nieuwe EU promotiecampagne voor Bionext bestaat uit 2 onderdelen: de publiekscampagne (bewustwording) en nudging acties (gedragsverandering).

Voor de publiekscampagne geldt dat we, net als bij eerdere campagnes, allerlei middelen gaan inzetten om de consumenten bewust te maken van de meerwaarde van biologische voeding én hoe je het kunt herkennen. Daarbij gaat het om een informatieve en inspirerende website, diverse artikelen, social media berichten, banners, persberichten, posters etc. Deze middelen zullen we ter beschikking stellen via een toolkit, die ook voor de leden van de Biowinkelvereniging toegankelijk zal zijn. Dat betekent dat de biospeciaalzaken deze artikelen, posters, posts, banners en dergelijke ook kunnen inzetten om haar eigen publiek te informeren, enthousiasmeren en bevestigen in hun keuze voor biologisch.

Voor de nudging acties geldt dat we hierbij focussen op de supermarkten, omdat hier de belangrijkste doelgroep van deze campagne zit (de zogenaamde ‘medium buyers’). Doelstelling is om deze groep wat vaker of wat meer (producten) biologisch te laten kopen. Door de nudges proberen we de aandacht naar het biologische alternatief te trekken en vaste aankooppatronen te doorbreken. Deze insteek is voor de biologische speciaalzaken niet relevant, omdat alle producten biologisch zijn en de boodschappers daar al bewust hebben gekozen voor biologisch.
Niettemin zijn de resultaten en learnings van deze nudges ook zeer interessant voor de biospeciaalzaken en daarom willen we graag minimaal 1x per jaar een bijeenkomst organiseren, waarbij de learnings vanuit de nudgingacties zullen delen. Dan kunnen we ook samen ingaan of brainstormen over de vraag hoe dit vertaald kan worden naar communicatieplannen voor de biospeciaalzaken.

Lees hier meer!