Aan de slag met collegiale toetsing tijdens de eerste jonge bio winkeliersbijeenkomst!

17-04-23 13:29

Geslaagde eerste jonge bio winkeliersbijeenkomst!

Er zijn inmiddels heel wat biologische winkels waar de tweede generatie de touwtjes in handen heeft. Een prachtige ontwikkeling wat laat zien dat het enthousiasme van de ouders is overgeslagen op de kinderen. Op initiatief van Pelle Nijdam en Bjarne van den Brink is er een bijeenkomst geweest bij Ekoplaza in Alkmaar voor jonge winkeliers van de tweede generatie én winkeliers die nog niet zo heel lang actief zijn in onze branche. De Biowinkelvereniging heeft het initiatief meteen omarmd en de voorzitter Roosmarijn Saat was deze dag ook aanwezig.

Geweldig om te zien dat deze groep ondernemers met nieuw elan en veel enthousiasme aan de slag is op de winkelvloer. Ondanks dat het echt pittige tijden zijn is het extra fijn om te zien dat deze winkeliers vol achter hun product staan en dat ze een sterke binding hebben met hun klanten wat ze vertrouwen geeft in de toekomst.

“Voor mij was het een enorm leerzame dag. Ik heb leuke nieuwe contacten gelegd en ben met een kritische blik naar mijn eigen winkel weer vol inspiratie naar huis gegaan. Mij lijkt het leuk om vaker 'kennis en krachten te bundelen'.” Aldus Bjarne van den Brink

Er werd gestart met een collegiale toetsing; schrijf 5 tips & tops op, 5 punten waarvan je vindt dat deze winkel in uitblinkt en noem ook 5 verbeterpunten. Er werd geen blad voor de mond genomen. Alle puntjes werden genadeloos bloot gelegd en daarmee was het een zeer leerzame ochtend voor de deelnemers en voor Pelle Nijdam en zijn mede onderneemster Sybrich Nijdam. Hulde dat zij de aftrap hebben gedaan van deze eerste sessies en zich zo kwetsbaar durfden op te stellen. Dit smaakt naar meer en Jeroen Zentveld van Goodyfood Hilversum heeft zich al opgegeven om de groep de volgende keer te ontvangen en we hopen natuurlijk dat er dan nog meer ondernemers op af komen.

Pelle Nijdam geeft aan: “Onze ouders die gestart zijn met de biologische speciaalzaken hebben een fundament gelegd. Het is zo interessant, motiverend en noodzakelijk om gezamenlijk te werken aan de uitdagingen waar wij nu voor staan. Hoe kunnen wij de consument aanspreken zodat ze de impact voelen en weten van de keuzes die ze (kunnen) maken bij het schap van de biologische speciaalzaak?“

In de middag heeft Roosmarijn de groep meegenomen in de plannen van de EU met betrekking tot de Green Deal en Farm to Fork strategie en de vertaling daarvan voor Nederland. Bionext is daar samen met haar dragende organisaties (boeren, handel en winkels) heel druk mee bezig en inmiddels ligt er een biologisch actieplan waar 26 miljoen voor beschikbaar is en wat moet leiden tot 15% biologisch areaal in Nederland. De supermarkten gaan hier natuurlijk ook een rol in vervullen maar de Biowinkelvereniging is er in geslaagd om de biologische speciaalzaken een belangrijk onderdeel te maken van het plan. Bionext heeft er voor gepleit om vooral veel aandacht te besteden aan de ontwikkeling van de markt, zonder afzet is groei niet mogelijk en daar valt nog enorm veel te doen. Op de vraag wat hebben we als biologische speciaalzaken nodig om ons onderscheid en profilering beter over de bühne te krijgen, ontstond een levendige discussie. Er werden veel ideeën gedeeld en Roosmarijn neemt ze graag mee in alle plannen.

Roosmarijn: “De enorme drive waarmee de enthousiaste ondernemers met elkaar in gesprek gingen deze dag werkte aanstekelijk. Of ze nou de 2de generatie zijn of zelf zijn ingestapt, ze hebben allen een enorm hart voor biologisch en het runnen van een winkel. Waarmee ze klanten minimaal net zo enthousiast willen maken van de mooie producten die ze aanbieden.”

Aan deze groep zal het niet liggen ze staan klaar om de nieuwe klant te ontvangen, voor te lichten en te helpen met de keuzes. “We hebben kennis van biologische voeding en kennen onze boeren en weten waarom we voor biologische producten ons bed uit komen.”

Wil je meer weten over deze jonge bio winkeliersbijeenkomsten en zou je en volgende keer willen aanhaken? Neem dan contact op met: Daisy Alsemgeest | daisy@biowinkelvereniging.nl |