Organic Action Day: Welke impact heeft het als we één dag massaal kiezen voor 100% biologisch?

23 September 2022 is door EUorganisatie IFOAM uitgeroepen tot Organic Action Day. Het doel van deze dag is in 2030 25% biologisch akkeroppervlak te hebben bereikt. In samenwerking met Biowinkelvereniging is er een recept gemaakt voor een lekkere soep met pompoen, appel en gember.

Daarnaast hebben we uitgerekend wat de impact is als je deze soep maakt met 100% biologische ingrediënten versus niet-biologische ingrediënten. De uitkomst is shocking! Als je met z’n vieren 1 keer deze biologische soep eet, bespaar je bijna 30 gram CO2 en meer dan 8 liter water. Over impact gesproken! De ingrediënten van het recept zijn van 19 t/m 25 september in de aanbieding. Laten we samen nóg meer impact maken!

De appel, gember en pompoen zijn deze week in de aanbieding, het recept ligt voor je klaar in de winkel. (diverse vrije biologische speciaalzaken, alle Odin & Ekoplaza filialen) In een groot aantal winkels kan de soep ook geproefd worden.

Daadwerkelijke impact
Na het weekend berekenen wij de totale impact van deze actie die wij met elkaar gemaakt hebben.

Organic Action Day bij de biologische speciaalzaken is ontstaan uit een samenwerking van de Biowinkelvereniging, de vrije biologische speciaalzaken, Odin, Ekoplaza en Eosta.

Hoe we de cijfers hebben berekend? Klik hier!

Download hier:
Recept Organic Action Day
Poster Organic Action Day

Deelnemende winkels:
Gimsel in Rotterdam, Bij Liek in Eindhoven, Het Ekohuis in Eelde , De Groene Winkel in Zeist,
De Bionier op West-Terschelling, Kleinlangevelsloo - Supermarkt in het Bos in Raalte, Melk & Honing in de Lutte,
Chili&Spruit Natuurwinkel in Malden, De Nieuwe Graanschuur in Amersfoort, Overesch in Raalte,
De Nieuwe Weg in Groningen, Goody Food Hilversum, Broeders Gezondheidswinkel in Oosterhout, Bio Wassen in Westerbork en
alle Odin winkels en Ekoplaza filialen