Houd ons voedsel gentech vrij! Kom in actie!

De Europese Commissie heeft op woensdag 5 juli 2023 het wetsvoorstel gepresenteerd om de teelt en verkoop van genetisch gemanipuleerd voedsel Europawijd toe te staan – zonder risicobeoordeling en in veel gevallen zonder vermelding op het voedseletiket. Kortom, het proces is in gang gezet om ook gentechnieken als CRISPR-Cas toe te laten in ons voedselsysteem zonder dat je het door hebt. Het voorstel moet nog worden aangenomen, aanpassingen zijn nog mogelijk, dus is het nu tijd om in actie te komen!

Hoe zit het met onze keuzevrijheid? Die wordt daarmee simpelweg van tafel geveegd. Het versoepelen van de regels zet de deuren open voor het gebruik van deze technieken zonder dat dit herleidbaar is voor boeren en consumenten. Het geeft een hele nare smaak dat slechts een paar grote bedrijven nog meer invloed krijgen en bepalen wat er op ons bord terecht komt en dat alleen zij weten of en hoe er mee geknutseld is.

Het is 5 voor 12, maar nog niet te laat. Laat je stem horen!

Dinsdag 27 juni 2023, zijn wij een grote campagne gestart om ons voedsel gentechvrij te houden. Woensdag 28 juni heeft Roosmarijn Saat (voorzitter Biowinkelvereniging, eigenaar Gimsel Rotterdam) namens de sector de eerste ansichtkaart overhandigen aan minister Adema. We gaan voor minimaal 40.000 handtekeningen, 150.000 Wakker Worden ansichtkaarten voor Minister Adema en € 50.000 aan funding om campagne te kunnen blijven voeren om ons voedsel gentechvrij te houden.

De Europese Commissie heeft de herziening van de regels nauwkeuring voorbereid voor nieuwe veredelingstechnieken. Wat er toe gaat leiden dat de gentechniek CRISPR-Cas ook in de biologische landbouw onopgemerkt zijn intrede kan doen. En dat kan een bedreiging zijn voor de keuzevrijheid van jouw dagelijkse boodschappen. De biologische sector, maar ook consumenten zijn tot nu toe niet tot slecht geïnformeerd en de beleidsmakers eenzijdig. Ondertussen zijn wij wakker geschud en gaan we er alles aan doen om jou te informeren en actie te ondernemen!

Wat is CRISPR-Cas?

CRISPR-Cas is een vorm van genetische modificatie waarmee je heel precies DNA kunt aanpassen. Voorstanders van CRISPR-Cas hopen met de techniek sneller gewassen te kunnen ontwikkelen die beter bestand zijn tegen droogte, ziektes en plagen, die aantrekkelijker zijn voor consumenten en die meer voedselzekerheid bieden. Of dat ook lukt is vraag één. Daarbij is er nog een keerzijde…

Keuzevrijheid op het spel

Als besloten wordt CRISPR-Cas niet meer onder regelgeving voor GMO te scharen, dan betekent dat er voor gewassen gemodificeerd met deze techniek geen verplichte risicoanalyse en etiketteringsplicht meer nodig is. Daardoor kunnen deze gewassen onzichtbaar in de productie- en voedselketen terecht komen. En dan weten we niet meer of we iets eten dat genetisch gemodificeerd is. Of dat er in de gewassen die boeren telen een gentech-component zit. En daarmee verdwijnt de keuzevrijheid voor jou als consument én voor de boer. Daarnaast kan de biologische sector dan ook niet meer garanderen dat ze gentechvrij blijft. Gentechnieken zijn nu niet toegestaan in de biologische sector maar met de dreigende deregulering (aanpassing van de wet) van de CRISPR-Cas techniek weten we het dus niet meer.

Wil je actie ondernemen? Dit is wat jij kan doen!

Is er een alternatief voor gentechnologie?
Jazeker! Denk bijvoorbeeld aan biologische veredeling waarmee de bio-sector nieuwe phytophthora-resistente aardappelrassen ontwikkelde. Daardoor zijn er in een paar jaar tijd zo’n 30 nieuwe rassen beschikbaar gekomen. Met zaadvaste veredeling wordt zaadgoed vermeerderd waarmee boeren zelf vrij mee verder kunnen veredelen, zodat ze niet afhankelijk hoeven zijn van de grote zaadbedrijven. Deze klassieke manier van veredeling kost iets meer tijd, maar is wel vrij te gebruiken. De CRISPR-Cas-methode kost veel geld. Via patenten zullen de investeringen moeten worden terugverdiend. Dit maakt de afhankelijkheid van de grote zaadfirma’s nog groter en brengt vrije gentechvrije veredeling nog verder in gevaar.

Wil je meer weten?
We hebben hier alle uitzendingen & verslagen rondom CRISPR-Cas gentech verzameld.

Meer weten over gentech algemeen? Lees hier dan verder.

Wij scharen ons achter de standpunten van het IFOAM (organic EU). Deze hebben wij voor het gemak in het Nederlands vertaald.

Check hier het filmpje van IFOAM

De campagne is een initiatief van de Biowinkelvereniging en wordt onder andere ondersteund door Bionext, foodcoop Odin, de Bolster, Stichting Demeter, Groenboerenplan, Demeter Internationaal, Stichting Warmonderhof, Ekoplaza, Velt, Stichting Zaadgoed, Greenpeace, Gimsel Rotterdam, Organicseeds.nl, Buizer Advies, Caring Farmers, Biohuis, Sustainable Food Supply Foundation, BioNederland & Rineke Dijkinga

Wil je graag mee doen aan de actie?

Wil je graag mee doen aan de actie? Ben je ondernemer en ontvang je graag de ansichtkaarten en toolkit? Neem dan contact op met:
Daisy Alsemgeest | daisy@biowinkelvereniging.nl

Neem contact op met onze woordvoerder!

Ben je journalist? Merle Koomans van den Dries (directeur Odin / bestuurslid Biowinkelvereniging) staat je graag te woord.
Merle Koomans van den Dries | communicatie@odin.nl | 0345 588218